Bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah
Tinggalkan segala yang meragukan, ambil segala yang diyakini kebenaran...

Howzaaat!!!!

Author: Afiq Kamaruddin

Bismillahirrahmanirrahim.


Sukan kriket - merupakan sukan yang kurang mendapat perhatian ramai d Malaysia jika dibandingkan dengan Australia, India, New Zealand, West Indies dan sebagainya. Mula tertarik dengan sukan ini semasa akhir tahun tingkatan 1. Zaman itu merupakan zaman kegemilangan STAR dalam arena kriket. Ramai senior terpilih untuk mewakil negeri, malah ada juga yang terpilih untuk menjadi kapten pasukan Malaysia bagi kejohanan kriket peringkat antarabangsa. Seorang senior, namanya Yushairy, House green..orang panggil Soyat. Dialah orangnya. Badannya kecil sahaja namun boleh mewakili negara. Hurm..size does not matter kan..asalkan berbakat.

Masa itu, 'cricket cage' - tempat 'batsman' berlatih memukul bola berada betul-betul di hadapan asrama tingkatan 2. Setiap petang mesti nampak senior-senior berlatih. Nampak menarik juga. Khususnya bila melihat senior membaling bola - 'bowling' serta memukul bola - 'batting' bagi mendapatkan markah dalam bentuk larian, sungguh bergaya, ada style!. Permainan kriket juga menguji kecekapan dan kepantasan refleks khususnya bagi para 'fielders' untuk menangkap atau menghalang bola pukulan batsman daripada merentasi 'boundaries'. Agak berbahaya juga kerana momentum bola yang diterima amat kuat. Based on the equation : p =mv , product of mass of object and its velocity. Sebab itu bagi fielder yang berada di posisi 'Point' atau 'Mid-On', mereka dikehendaki memakai pelindung muka.


Pernah seorang kawan patah tangan kerana menangkap bola kriket yang berkelajuan tinggi umpama peluru. Tidak kurang juga ada yang terpaksa menjalani pembedahan memasukkan besi di dalam tangan kerana tisu koyak serta tulang patah semasa membuat balingan spinner. Persamaan sukan kriket dan baseball adalah dari segi teknik pengutipan markah (runs), pembaling dan pemukul - cuma dalam sukan baseball disebut pitcher and hitter. Bagi kriket pula disebut batsman, bowler, and fielders. Sungguh permainan ini sangat seronok dan mencabar.


Masa permainan? Bergantung kepada berapa banyak Overs yang dimainkan. 1 Over bersamaan 6 kali balingan. Kebiasaannya di peringkat sekolah kami hanya bermain sebanyak 10 - 15 overs. Tetapi semasa diperingkat kebangsaan, kami bermain sebanyak 30 overs. Sangat lama permainan ini. Malah boleh mengambil masa berhari-hari. Tidak dinafikan kebanyakan pemain kriket mempunyai jumlah vintamin D yang banyak kerana terlalu lama berjemur di tengah padang yang panas. Nasihat saya sebelum bermain kriket, dapatkan air yang banyak serta sapulah losyen.


Teringat kembali saat mewakili negeri perak semasa kejohanan kriket MSSM bawah 15 tahun dahulu. Pasukan perak diketuai oleh seorang pemain kriket negara bawah 15 tahun. Orangnya sasa. Balingannya laju, pukulannya amat jauh sekali. Match pertama menentang negeri Pulau Pinang. Kebanyakkannya pemain dari Penang free School. Majoriti pemain pasukan Perak adalah orang india kerana ini sukan tradisi mereka. Tidak ramai orang melayu yang terpilih. Daripada 20 orang termasuk simpanan, seingat saya hanya ada 7 orang sahaja. 3 daripada STAR, 2 daripada MCKK, 1 daripada SMK Anderson, dan 1 lagi daripada SMKA Ampang.

Perlawanan pertama dengan Pulau Pinang kami terpaksa seri. Amat memalukan dan mengecewakan jurulatih, Mr.Vicky. Perlawanan kedua pula menentang Kedah yang dbarisi ramai pemain kebangsaan. Perlawanan penentu bagi kami mara ke pusingan seterusnya, namun tuah ayam nampak dikaki,tuah manusia siapa yang tahu.. kami tewas dengan pasukan kedah. Sekaligus mengagalkan diri layak ke pusingan kedua bertemu Johor. Kalah menang perkara biasa dan kita terpaksa redha. Pengalaman dan pengajaran itu yang penting kerana ia mematangkan kita. Jadi apa tunggu lagi, jom kita bermain kriket...dapat menyihatkan badan..dapat menikmati 'sun bath'..cuma di KYUEM tiada kelab kriket, kena tunggu kat Australia nanti =)..Howzaat!!!!



 

0 Response to “Howzaaat!!!!”

Leave a Reply