Bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah
Tinggalkan segala yang meragukan, ambil segala yang diyakini kebenaran...

Hidup beracuankan eksperimen...

Author: Afiq Kamaruddin

Bismillahirrahmanirrahim


Okay guys, let see how's your coffee making style!

Begitulah kata2 perangsang Ms.Shree, guru kimiaku setibanya saya di kelas chem blok 5 tengah hari tadi. Kelas chem semalam terpaksa ditunda kerana Ms.Shree ada urusan di KL. Sudah lama beliau merancang untuk menjalankan eksperimen 'Caffeine Extraction' (Pengekstrakan Kafein). Alhamdulillah, dapat juga eksperimen itu dijalankan pada hari ini. Menurut Ms.Shree, eksperimen ini mengambil masa hampir seminggu! Bermaksud dalam minggu ini, pembelajaran secara formal akan digantikan dengan latihan amali. Menarik juga! Tapi yang kurang menariknya, syllabus untuk application belum habis lagi sedangkan kelas-kelas lain banyak yang dah habis..Tidak apalah, mungkin Ms.Shree ada perancangan lain untuk kami..Usaha lebih? Ya betul! kerja keras perlu dilakukan..tidak boleh mengharapkan cikgu semata-mata sahaja. Belajar berdikari! Maklumlah, di universiti nanti semuanya bergantung atas usaha dan kemahuan sendiri. Kalau asyik hendak 'disuap' sahaja, bila masanya untuk matang? Seperti yang selalu disebut oleh Ms.Shree : You are all Intelligent Responsible Young Adult..

Kami dibahagikan kepada 3 kumpulan. Kumpulan saya termasuk Tan Meng Yeow, Gideon Tan, Azri Rosli serta Farhana. Memandangkan masa pun suntuk, kami hanya sempat membuat dua proses yang pertama sahaja. Menjerang 200 sentimeter padu air di dalam 500 ml bikar, serta menghancurkan biji kopi menjadi hancur. Tidak sehingga menjadi serbuk. Kumpulan kami dikehendaki membuat penyiasatan terhadap kesan kafein yang diekstrak daripada campuran serbuk kopi dan biji kopi. Aroma kopi yang harum dan kuat menusuk deria bau kami. Suasana makmal tidak ubah seperti sebuah dapur..ala-ala Star Bucks gitu.. Lesung batu digunakan untuk menghancurkan kopi, penunu bunsen menggantikan 'stove', rod kaca menggantikan senduk, manakala spatula menggantikan sudu. Seronok pula rasanya. Sekurang-kurangnya kami terhibur. A'ah ye, belajar sambil berhibur..satu kaedah pembelajaran yang interaktif. Lucu juga setelah mendengar kata-kata azri :

'Aku nanti nak bukak restoran, gune barang-barang makmal aje jadi barang dapur...'

Tepat jam 1 petang, Ms.Shree membenarkan kami pulang. Insyaallah, eksperimen akan bersambung semula esok. Setakat ini, kami sudah menjerang air,memananskan kopi sehingga mendidih, serta menuras larutan pekat kopi mengunakan kertas turas beralaskan maflon. Hanya menanti hasil turasan esok sebelum melangkah ke proses seterusnya.

Apa yang saya belajar daripada eksperimen ini? Jawapannya mudah. Untuk mendapatkan keputusan eksperimen yang baik, kita perlu lakukan secara berperingkat-peringkat. Tidak boleh melulu atau ambil jalan mudah. Kalau tidak, kita tidak akan dapat keputusan yang berkualiti. Mungkin boleh, tetapi sangat sukar dan jarang terjadi. Begitu juga dalam kehidupan, untuk mencapai sesuatu,kita perlu berperingkat-peringkat. Step by step. Kena banyak bersabar. Tidak boleh terlalu tergesa-gesa da mengkhinzir buta. Bukankah nabi pernah berpesan, bahawa bergesa-gesa itu amalan syaitan? Fikir-fikirkanlah..bak kata Ustaz Hasrizal dalam bukunya, 'Aku Terima Nikahnya' :

'Lunaskan tanggungjawab yang jelas di depan mata dahulu, sebelum memikirkan perkara yang masih samar dan belum pasti.'

Sebagai pelajar, study comes first sebab itu matlamat yang jelas. Tanggungjawab dengan keluarga, penaja, negara, dan agama masih belum kita tertunai. Adakah kita sanggup menggadaikan tanggungjawab ini semata-mata kerana terlalu memikirkan sesuatu yang tidak pasti? Atau memikirkan perkara yang terlalu jauh untuk difikirkan pada saat ini. Tidak salah untu bersikap Optimist, but be Realistic..Soal lain, itu fikir kemudian. Priority utama, belajar dahulu. Dapatkan keputusan yang baik. First Class Honour misalnya. Ustaz saya sering berpesan, sebagai seorang pelajar, study itu no.1, tetapi berdakwah tidak pernah no.2

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.

Sekadar coretan setelah melihat ke'dahsyatan' sikap sesetngah golongan manusia yang sukakan hiburan...

Wallahua'lam

 

0 Response to “Hidup beracuankan eksperimen...”

Leave a Reply