Bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah
Tinggalkan segala yang meragukan, ambil segala yang diyakini kebenaran...

Bersalam ke atau hulur tangan?

Author: Afiq Kamaruddin

Bismillahirrahmanirrahim.

Sebentar tadi baru habis selesai briefing usrah bersama Ustaz Maliki. Sudah lama rasanya senior tidak dijemput untuk menghadiri briefing usrah oleh junior. Tadi baru pertama kali rasanya setelah beberapa bulan menyepi. Tajuk usrah? Hiburan..ya, hiburan..tajuk yang menjadi subjek kegemaranku. Kenapa? Kita tunggu sahaja ulasannya esok..

Adat resam masyarakat Melayu, apabila berjumpa antara satu sama lain, kita bersambut salam dan dipraktikkan dengan berjabat tangan. Begitu juga setelah selesai solat. Kebiasaannya para jemaah akan berjabat tangan. Senario di kolej, setelah selesai solat isyak,muslimat akan membuat saf untuk berjabat tangan..siap berpeluk-pelukan pula..diselangi dengan alunan selawat..dengan harapan ukhuwah fillah yang terbina akan berkekalan..berlainan pula dengan muslimin..tiada saf khusus dilakukan untuk berjabat tangan setelah solat isyak. Memadai dengan berjabat tangan sesiapa yang sempat untuk bersalaman..dan menegur ahli jemah diluar surau bagi mengelakkan membuat bising..maklumlah, bukannya semua orang punyai kelapangan..mungkin ada sesetengah yang ingin terus solat rawatib, mungkin ada sesetengah yang ingin membaca quran atau solat hajat..pokok pangkalnya, amalan itu tetap berjalan walaupun kaedah perlaksanaan berbeza..lantaran kepelbagaian pendapat dalam isu ini.

Cuma apa yang ingin saya tegaskan adalah adab-adab ketika bersalaman. Bukannya apa, seandainya kita inginkan sesuatu pekerjaan itu sempurna, mestila mengikut adab-adab yang telah ditetapkan. Tidaklah sekadar melepaskan batuk ditangga sahaja...sebab apa? Sebab kadang-kadang bila saya bersalaman, tidak terasa ukhuwah yang terbina..tidak terasa nikmat bersalaman. Masakan tidak, senyuman pun tidak diberikan..tawar dan hambar..mata pun tidak sudi bertentangan dengan orang yang disalam..gengaman tangan pun tidak kuat..seolah-olah ingin cepat-cepat melarikan diri daripada orang yang bersalaman dengannya. Adakah benar kita ingin bersalam? Atau sekadar menghulurkan tangan sahaja? Wallahua'lam..tepuk dada, tanya iman...

Para ulama' telah menggariskan adab-adab ketika berjabat salam yang dipetik dalam kitab Al-Azkar. Cukup mudah :

1. Senyum sambil berjabat salam
2. memandang ke wajah
3. Berselawat ke atas nabi

Kata Imam syarf An-Nawawi, sunat ketika bersalaman dengan memberi senyuman. Dalilnya:

Dari Abu Dzarr al-Ghifari, Rasulullah bersabda :

لا تحقرن من المعروف شيئا ، ولو أن تلقى أخاك بوجه طل

“Jangan sekali-kali engkau anggap ringan suatu kebaikan, walaupun hanya engkau melontarkan wajah yang manis kepada saudaramu.” [HR Muslim, # 2626]

Dalam hadith itu ada menyebut melontarkan wajah yg manis ia merangkumi
'eye contact' dan senyuman. Lazimnya memang begitulah adat atau uruf masyarakat, kena ada
senyuman dan eye contact.

Insyaallah, semoga segala pekerjaan yang kita lakukan mendapat manfaat bukan sahaja disisi kita, tetapi kepada seluruh umat Islam. Selain daripada berjabat tangan, Rasulullah juga amat-amat menggalakkan kita untuk memberi salam kerana besar manfaat dan ganjarannya. Lafaz salam seandainya diungkapkan dengan betul adalah satu doa. Beruntunglah bagi mereka yang selalu memberi salam dan melontarkan senyuman....Rasulullah merupakan insan yang kaya dengan senyuman dan lafaz salam. Ingin menjadi rijal@nisa' acuan Al-quran? Mudah sahaja..contohi perwatakan peribadi Rasulullah..=)


Apabila kamu diberi penghormatan dengan salam penghormatan maka balaslah dengan yang lebih baik atau balaslah dengan yang sebanding. Sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu. (QS. An Nisa’ : 86)

"Sebarkanlah salam di antara kalian." (HR. Muslim dalam Shahih-nya nomor 54 dan Ahmad dalam Al Musnad 2/391, 441, dan 495 serta yang selainnya)

Wallahua'lam.

 

0 Response to “Bersalam ke atau hulur tangan?”

Leave a Reply