Bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah
Tinggalkan segala yang meragukan, ambil segala yang diyakini kebenaran...

hanya pasrah menanti...

Author: Afiq Kamaruddin

Bismillahirrahmanirrahim

Satu kejadian telah berlaku semasa academic hour tadi. Tidak tahu mengapa hati ini sangat terguris kerana kejadian itu. Bagai dicucuk sembilu rasanya..sakit,pedih, sedih, kecewa..apa salahku? Tiba-tiba dituduh melulu. Tidak perlulah diberitahu apa kejadiannya secara terperinci..dikhuatiri akan memburukkan lagi keadaan. Biarlah diri ini yang menanggung deritanya, biarlah diri ini yang merasa kepahitannya, biarlah diri ini yang menjadi saksi di hadapanNya kelak.

Tidak tahu kenapa saya agak sensitif sedikit pada hari ini. Jika dulu, mungkin saya boleh menerimanya sebagai satu bentuk gurauan..tetapi tidak lagi pada hari ini. Seakan-akan saya dilemparkan oleh satu bentuk sindiran atau penghinaan. Luka yang lama kini bertaut kembali...Ya Allah, kuatkanlah hati hambaMu ini..teringat kembali nasihat bonda :

"seandainya kita ditimpa oleh sesuatu yang melukakan hati, mesti rasa sakit..sungguhpun luka itu sudah sembuh, parutnya tetap ada.."

Ya, parutnya tetap ada. Sebagai kesan 'simbolik' di atas luka yang menimpa. Sebagai petanda untuk kita sentiasa berhati-hati pada masa hadapan agar tidak jatuh ke dalam lubang yang sama buat kali kedua...itulah hikmah diciptakan Parut. Usah melemparkan batu, namun menyembunyikan tangan kerana khuatir diri akan tertangkap.Bertanggungjawablah atas segala yang kamu lakukan.Jangan melabelkan diri sebagai pejuang keadilan seandainya kamu tidak mahu bertanggungjawab ke atas apa yang kamu lakukan..

Hati ini masih terasa sakit dan pedih..tiada langsung sebarang penjelasan, tiada langsung sebarang pertanyaan yang kuterima.. dan di blog ini ku meluahkan perasaan..dan padaNya ku panjatkan harapan...semoga diriku menemui ketenangan yang sering diimpikan..Ya Allah, ampunilah kekhilafanku selama ku berada di bawah jagaanMu...

"This is what God has already planned for us, my brother.." - Terima kasih saudara ********* atas kata-kata yang benar2 memotivasikan jiwaku. Semoga rahmat Allah sentiasa bersamamu sahabat..

Dan janji agung Ar-Rahman dalam kalamNya yang mulia memberikan ketenangan ke dalam diriku...sedikit sebanyak mengubat kedukaan yang menimpa..

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu berkecil hati..padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya, sekiranya kamu orang yang beriman.." surah Al-Imran : 139

sekadar coretan dari hati yang kecewa dengan tindakan sesetengah golongan manusia yang berakal..

wallahua'lam

 

0 Response to “hanya pasrah menanti...”

Leave a Reply