Bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah
Tinggalkan segala yang meragukan, ambil segala yang diyakini kebenaran...

Islamic Banking System

Author: Afiq Kamaruddin

Pagi tadi, semasa aku sedang membuat latihan Ilmu Hisab, handphone ku berdering. Ada mesej masuk rupanya. Datangnya daripada Zaim,future (islamic economist). Mesej yang berbunyi :
"Salam, lets make a move!.I'd changed my cimb conventional acc to islamic mudharabah one. It's easy and more profitable! And of course it's guaranteed to be HALAL! =)"

Sudah lama Zaim mengajak aku untuk menukar akaun simpanan cimb daripada 'conventional' kepada 'islamic'. Tetapi aku tidak ada kelapangan pada masa itu. Alhamdulillah, sekarang ini baru ada kelapangan masa. Menyentuh soal sistem perbankan bersifat 'conventional', setakat yang aku tahu, ianya mengandungi unsur2 gharar yang tidak pasti dan ragu2 akan 'kehalalannya'. Tambahan pula, faedah/bunga yang dikenakan mengandungi unsur riba yang mana ianya dilarang dalam islam.Berikut merupakan statement yang aku peroleh daripada portal e-fatwa kerajaan Malaysia.

Perbezaan Sistem Perbankan secara Islam dengan Sistem Perbankan Konvensional boleh dilihat kepada konsep dan operasi.
Konsep Perbankan Islam muamalatnya tanpa riba, amalan ini sudah tentu direstui Islam. Manakala operasi, kita dapati pihak bank dan pelanggan melakukan akad berdasarkan kepada perkongsian untung dan rugi, iaitu sama-sama menerima keuntungan mengikut pembahagian peratus yang telah disepakati, dan kalau berlaku kerugian, sama-sam memikulnya. Kadar pemberian untung meningkat mengikut pertambahan jumlah keuntungan yang diperolehi.Sistem konvensional tidak demikian, baik dilihat dari segi konsep mahu pun dari sudut operasi. Sistem ini, kebanyakan muamalatnya dijalankan secara riba.
Faedah atau bunga telah ditetapkan semasa akad tanpa melihat kepada keuntungan atau kerugian. Peratus bunga atau faedahnya berdasarkan kepada jumlah modal yang terlibat. Faedah tetap tanpa mengambil kira untung atau rugi.Kadar bayaran faedah kepada pelanggan tidak bertambah walaupun bank mendapat keuntungan berlipat ganda.

Allah Telah Berfirman:
'Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah, kecuali dengan perniagaan yang dilakukan suka sama suka diantara kamu(mengikut syariat yang ditetapkan).. (surah an-nisa', ayat 26).

Alangkah barakahnya sebuah kehidupan andai syariat Islam didaulatkan bersama..=) Jom kita berkempen..keluar convention banking system, masuk islamic banking system. =)

 

0 Response to “Islamic Banking System”

Leave a Reply