Bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah
Tinggalkan segala yang meragukan, ambil segala yang diyakini kebenaran...

Hatiku resah...

Author: Afiq Kamaruddin

Hari ini aku rasa resah dan gelisah. Tidak tahu kenapa boleh jadi begitu, tidak tahu kenapa hati ini berdebar2, perasaan bercampur baur,berbolak balik, dan tidak tenteram. Sedih, hiba, pening,kecewa,marah..Setelah solat subuh, aku masih lagi berasa tak sedap hati..Seolah2 ada sesuatu yang menganggu fikiranku..aku jadi runsing. Masalah hati??? Takkanlah...hati ini masih boleh dikawal lagi. Betul ke? atau sekadar cakap luar aje, tapi dalam cakap lain??..Ya Allah, Tuhan yang membolak balikkan hati..tetapkanlah hatiku ini pada landasan agamaMu...Perjalananku masih jauh. Jangan biarkan diriku terpesong dari landasan yang lurus. Jangan benarkan keadaan itu menggugat perlanan dalam menuju sebuah matlamat yang jelas..aku takut,aku khuatir,aku gusar..setelah bersarapan,aku terus membuka komputer. Tiba2, terbuka folder yang mengandungi file2 pemberian seorang sahabatku di kolej..artikel yang berbunyi :

Adakah ANDA Tak Tahan Lagi......??? Fikir-fikirkanlah.....

MENGAPA AKU YANG DIUJI ??
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan ‘Kami telah beriman’ sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” [Surah Al-Ankabut : 2-3]

MENGAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ??
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” [Surah Al-Baqarah : 216]

MENGAPA UJIAN SEBERAT INI ?
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” [Surah Al-Baqarah: 286]

AKU TAK MAMPU..AKU TAK UPAYA..
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” [Surah Ali Imran : 139]

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
“Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu, dan kuatkanlah kesabaranmu, dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya.” [Surah Ali Imran : 200]

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka…” [ Surah At-Taubah : 111]

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI…!!
“…dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus aa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” [Surah Yusuf : 12]

KEPADA SIAPA BOLEHKU PANJATKAN HARAPAN?
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya, dan hanya kepadan-Nya aku bertawakkal.” [Surah At-Taubah: 129]

Perasaan resah,gelisah,sedih, marah,dan kecewa adalah fitrah manusia. Syaitan mudah meracuni hati2 manusia yang lupa terhadap Allah.Kerana ianya adalh fitrah, maka Islam mengajar kita bagaimana untuk mengawal dan menangani masalah2 tersebut. Perlunya kita untuk menjaga fitrah agar ianya tidak menjadi suatu fitnah...

Hatiku tenang sikit selepas membaca artikel tersebut.Seolah2 tersentak dari lamunan dan dikurniakan kekuatan untuk menghadapi apa jua yang berlaku. Sungguh Allah sangat memahami fitrah Hamba2Nya. Dia mengurniakan jalan penyelesaian dan suntikan motivasi agar kita sentiasa berasa optimis dengan setiap ketentuanNya. Aku berharap, agar dikurniakan ketenangan dan kejayaan dalam menghadapi ujian 'jiwa' dan 'mental' ini..aku yakin ianya adalah satu tarbiyah dariNya...

 

0 Response to “Hatiku resah...”

Leave a Reply