Bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah
Tinggalkan segala yang meragukan, ambil segala yang diyakini kebenaran...

Usrah oh usrah..

Author: Afiq Kamaruddin

[1.gif]

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:A-vnjl_sv7AFOM:https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgbXeDFrdG5gCcOqnXmIouUBwJMCX3uNtIf-siFyfP2n3YgwYI2zvK4tWOsUe-A5ekGqqHg8xCBKzjkAxojKHFmHQqt-GFeiIDC32sg55umARNVTO8cocNkoiWQDRmEcmu-HXzjDXKbjQg/s400/oldman.jpg

Usrah pada hari ini bertajuk ''life as a Muslim student''. Kumpulan usrahku diketuai oleh 2 orang naqib junior : Aidid serta Izuan, manakala Ariff sc bertindak sebagai back up. Seperti biasa, sebelum masuk ke tajuk utama, kami bertadarrus al-quran. Surah pilihan pada kali ini adalah surah Al-buruj. Setelah selesai bertadarrus, kami mentadabbur sebahagian daripada ayat surah Al-Buruj. Vice presiden muscom, Aidid menjelaskan tentang kisah ashabul ukhdud yang tersirat dalam surah ini. Ashabul Ukhdud merupakan kisah dimana seorang budak a.k.a ghulam sanggup berkorban nyawa semata-mata ingin mempertahankan akidahnya. Kisah ini diceritakan dengan jelas dalam kitab Riyadus-Salihin (Taman Orang-Orang Soleh) karya Imam Nawawi.

Niat

Seterusnya, aidid mengutarakan persoalan kepada ahli usrah. Persoalan yang berbunyi :

Apa niat kita datang ke mari?

Bermacam2 jawapan yang keluar. Ada yang kata ingin menuntut ilmu, ada yang kata ingin membalas jasa ayah dan ibu, malah ada juga yang kata kerana ingin keluar daripada kolej matrik. Mungkin tak tahan kot dengan situasi di sana. Walau apapun jawapan yang dikeluarkan, aidid menegaskan tujuan kita datang kemari adalah semata-mata kerana ingin mendapatkan keredhaan Allah. Hanya dengan mencapai keredhaan Allah sahajalah, baru impian-impian kita yang lain akan mudah untuk dicapai. Setiap amalan bermula dengan niat. Dan setiap manusia akan mendapat apa yang diniatkannya itu.

The image “http://tbn0.google.com/images?q=tbn:LjbPe0WrsssXLM:https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiktGNYq7cLucL7ff7t3Fjq3RVXZOjNY4cGhE6m45WgfSnILZxCOKH8nJQ6UQEYnUBPupdq6mzMkJ5uypWr6biowZj2wKX37RHApvOMGIcI_MQnM7VyAB-DH8I3uf2tTGRXyZvPYsztPRk/s400/Quran.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
Ilmu

Menuntut ilmu adalah difardhukan ke atas setiap muslimin. Ilmu itu cahaya. Tempat turun cahaya adalah hati. Seandainya hati gelap, maka sukar untuk cahaya menembusinya. Begitulah juga halnya dengan ilmu. Justeru, kita perlu sentiasa membersihkan hati (tazkiyatun Nafs) agar ilmu mudah menyerap masuk ke dalam hati. Seandainya kita mengalami kesukaran dalam mengingati, atau memahami sesuatu ilmu yang disampaikan, maka selidik kembali hati kita. Adakah bersih dengan cahaya keimanan? Atau terpalit dosa-dosa yang melalaikan.

Akal dan Nafsu
The image “http://tbn0.google.com/images?q=tbn:QneXweRab7hfVM:http://musicforchange.com/cms/images/success.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Akhirnya, Izuan ''Syuib" mula beraksi dengan bergayanya. Perantis Azri YB ini boleh tahan juga petahnya dalam berbicara. Dengan gaya yang tenang dan bersahaja, sekaligus menarik minat ahli2 usrah untuk memasang telinga. Sesekali diselitkan juga lawak yang berilmiah. Kelakar, tetapi pedas. Terkena batang hidung sendiri nampaknya. Begitulah gaya Izuan...

Izuan memulakan bicara dengan provokasi, mengapa ramai orang masih menghisap rokok sedangkan pada logik akalnya rokok itu haram? Jawapannya kerana mereka meletakkan nafsu melebihi akal. Sebab itu hilangnya pertimbangan. Begitu juga dengan isu buka aurat. Saya yakin, ramai di antara kita yang mendapat pangkat A dalam peperiksaan SPM bagi subjek Agama Islam. Kita tahu aurat itu haram dipertontonkan kepada mereka yang tidak berhak melihatnya, tetapi mengapa kita masih degil melakukannya? Jawapannya kerana kita menilai berdasarkan nafsu, bukannya akal. Nafsu suka kepada kemungkaran, sedangkan akal membolehkan kita membeza antara benar dan salah. Kemudiannya Pali Mahad mencelah dengan mengungkap sepotong peribahasa arab :

ilmu tanpa amal, umpama pohon tidak berbuah.

Sebagai seorang pelajar muslim, sudah tentu kita mempunyai kualiti yang lebih tinggi dan lebih baik daripada orang lain kerana kita adalah ummat terbaik. Rasulullah s.a.w merupakan contoh terbaik. baginda di utuskan untuk menyempurnakan akhlak. maka sewajarnya peribadi mulia baginda menjadi ikutan. Seandainya pelajar muslim sendiri yang lewat ke kelas, tidak hormat kepada guru, tidak beradab, membuka aurat tanpa segan silu, melakukan perkara maksiat tanpa mengira masa, kufur nikmat pemberian tuhan, maka di manakah identiti kita sebagai seorang pelajar muslim. Islam bukan hanya pada nama. Jangan jadikannya sebagai barang kosmetik, digunakan semata2 untuk mengaburi sesuatu yang comot. Masuklah ke dalam islam secara menyeluruh. Dan jangan campur adukkan kebenaran dan kebatilan.

The image “http://tbn0.google.com/images?q=tbn:ZSA6i8iPOFaucM:http://www.bbc.co.uk/britain/images/light_temp.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Usrah akhirnya tetap berjalan dengan lancar sungguhpun nisbah senior yang datang lebih ramai daripada junior. Best juga tajuk usrah pada malam ini. Sedikit sebanyak memberikan suntikan inspirasi menjelang tibanya exam nanti. Berkat itu amat penting. Nasihat saya kepada diri sendiri dan rakan2, sentiasalah memohon ampun dan maaf kepada ibu bapa, guru-guru, serta rakan2. Mohon dihalalkan makan dan minum, serta apa2 sahaja yang diberikan. Seandainya ada berhutang, cepat-cepat kita lunaskan. Mohon agar mereka memberkati setiap ilmu dan pengorbanan yang telahpun dicurahkan kepada kita. Seorang mukmin yang sejati, sentiasa mendoakan kesejahteraan saudaranya yang lain. Mereka saling maaf memaafkan, dan saling kasih berkasihan. Kepada rakan2 yang disayangi, ampun dan maaf atas segala kekhilafan diri. Semoga sukses dalam exam final A-level nanti...hanya untaian doa sentiasa mengiringi perjuangan kita bersama..Insyaallah.


Khairul ilmi ma kaanatil khasyyah ma'ahu
Ilmu yang paling baik adalah ilmu yang disertai dengan rasa takut, dan kagum dengan keagungan Allah - Imam Ibnu athaillah

Al i''lmu fil qulub, laisa fil kutub
Ilmu itu letaknya dihati, bukannya di atas buku - pepatah arab

The image “http://www.quran4theworld.com/quran/quran_search/image/3/110.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

"Kamu(umat islam) adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kerana kamu menyuruh berbuat kebaikan dan mencageh kemungkaran. Kamu juga beriman kepada Allah. Seandainya Ahli Kitab beriman, itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman, namun kebanyakan daripada mereka adalah golongan yang fasik"
Al-Imran : 110

Wallahua'lam

 

0 Response to “Usrah oh usrah..”

Leave a Reply