Bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah
Tinggalkan segala yang meragukan, ambil segala yang diyakini kebenaran...

Tika itu...

Author: Afiq Kamaruddin

بسم الله الرحمن الرحيم

Terjumpa gambar2 di bawah ketika melayari blog Zaim. Terkenang kembali saat mula-mula ditaklifkan sebagai Ahli Jawatankuasa Musolla Community.Penuh dengan pelbagai persoalan dan perasaan. Takut, gementar, nervous, tak keruan, macam2. Saat perkenalan pertama dengan Saudara Khidir (Kede'), mantan presiden muscom 05/06 sewaktu alumni weekend yang lalu memberikan suntikan semangat yang baru. Teringat lagi pesan kede' di Kafe dalam nada yang bersahaja, :

"Aku tau kau cuak kan pegang jawatan dlm muscom? Rileks la, ko tak pernah keseorangan dlm berjuang, perjuangan ko sentiasa berteman, ko bergerak dlm satu barisan, satu saff yang padu. Ko ada kawan2, ko ada ustaz n ustazah, ko ada kitorang (s.senior), dan yg paling penting, ko ada Allah..."

Ya, diriku tidak keseorangan disini. Di sebalik kegelapan, pasti ada sinar cahaya yang tersembunyi, menantikan kehadiran sesuatu untuk meneranginya kembali. Begitulah perumpamaannya di kolej ini. Sungguhpun budaya liberal menguasai persekitaran, namun cahaya kebenaran itu tetap wujud. Walaupun kecil nyalaannya, kitalah yang bertanggungjawab untuk membesarkannya.

Mantan presiden muscom 06/07, abang Thaha Al-Leedesy pula pernah beseloroh kepadaku pada malam Annual Dinner, malam terakhir kami bersama sebelum cuti. Celoteh yang kurasakan mempunyai maksud yang amat mendalam :

"Lepas aku ltak jawatan muscom ari 2, baru ak sedar btapa manisnya ukhuwah kat sini..sampai kdang2 terbwak2 dlam mimpi..kalau boleh, ak nak aje kenangan manis tu berulang kembali. Tapi apakan daya, peluang hanya sekali...ingat, pegang muscom kuat2. Ikat ukhuwah seerat2nya..ukhuwah menghadirkan kemanisan dalam beribadah."

Mungkin apa yang dirasakan oleh Thaha itu, merupakan apa yang pernah, bahkan sedang saya alami sekarang. Perasaan sayang dan kasih kepada teman2 seperjuangan. Rakan2 yang sentiasa menghiburkan dan memberikan diri ini kekuatan. Namun bukanlah bersebab kepada muscom sahaja semata2, tetapi apa perasaan yang saya turut rasakan kepada semua rakan saya di KYUEM. Muscom hanyalah wasilah/wadah untuk saya mula merasai, dan mula menyedari kemanisan itu. Natijahnya tersebar keseluruhnya..

Apabila saya muhasabah kembali diri ini, banyak persahabatan yang saya jalinkan dengan rakan-rakan sewaktu sekolah dahulu bersebabkan sesuatu yang tidak kekal dan tidak pasti. Kerana dia pandai melawak, kerana dia pandai bermain bola, kerana dia pandai bercerita, kerana dia bijak, kerana dia famous, dan sebagainya. Apabila sifat2 itu telah tiada,atau lupus dari pandangan, maka hilanglah nikmat persahabatan itu tatkala berpisah..saya rasakan tidak lagi seintim dahulu. Mungkin kerana tiada modal untuk dibicarakan. Sehingga terlupa bahawa nikmat sebenar persahabatan itu hanyalah semata2 kerana Allah. Saling mengajak kepada kebaikan, dan mencegah kepada kemungkaran.Mungkin itulah sebabnya, ramai kenalan saya dahulu yang sudahpun lost contact. Yang masih berhubung sekarang hanya sikit sahaja. Ya Allah, semoga satu hari nanti kami dipertemukan kembali di bawah lembayung rahmatMu..dan semoga ukhuwah yang terjalin sesama rakan2 di KYUEM akan berkekalan. Ukhuwah fillah Abadan abada..

Perkenalan dengan saudara Adli, mantan presiden muscom 98/99 (first batch) serta saudara Hazman Hadi, mantan presiden muscom 04/05 menguatkan lagi semangat dan iltizam diri dalam perjuangan dakwah yang tiada berkesudahan.

[muscom0406.jpg]
Muscomers 05/06

[YLIH,JL.jpg]
Muscomers 06/07

[muscoms.jpg]
Muscomers 07/08

"Andai sebuah persahabatan disandarkan kerana mencari keredhaan Allah, maka bertemu tak akan rasa jemu, berpisah tak akan rasa gelisah..." -Ustaz Pahrol Juoi-

"Tiada nikmat terbesar yang dimiliki oleh orang mukmin selain nikmat iman dan islam melainkan sahabatnya yang soleh. Apabila kamu merasai kewujudan kasih sayang yang ada padanya, maka genggamlah ia dengan sekuat-kuatnya " -Saidina Umar-

http://www.quran4theworld.com/quran/quran_search/image/61/4.gif
"Sesunggunya Allah mencintai orang-orang yang berjuang dijalan-Nya dalam satu barisan yang teratur. Mereka seakan-akan seperti sebuah bangunan yang tersusun kukuh".
As-Saff : 4


Wallahua'lam

 

2 Responses to “Tika itu...”

  1. Anonymous

    utk gambar muscomers 2006/07 tu, anwar fahmi (s/u) xde dalam gambar.. heheh..

    terima kasih afiq, membuatkan ku juga terkenang kembali.. hehehe..

    -HILFI-


  2. Anonymous

    terkenang sebuah memori lalu..
    saat persahabatan kita bersama..
    di dalam satu pengajian..
    menuntut ilmu dan pengalaman.

    yes, it was a beautiful life indeed, a perfect solution for all the hardwork thru-out being a muscomer. subhanAllah, klu ada video running for 2 years, it'd be the best video ever, tambah lagi klu hilfi edit.. perghh..

    Nurman


Leave a Reply